Objemnou knihu Odstíny zločinu z pera píseckého autora Ladislava Berana tentokrát vydalo pražské nakladatelství Lirego. Jedná se vlastně o souhrnné vydání tří dřívějších a úspěšných Beranových kriminovel ze současnosti, které prezentuje bývalý člen pražské mordparty – Michal Moudrý. Ten se čtenáři představuje, a to s vtipným a výstižným sebekritickým vylíčením hned v úvodních stránkách první povídky jako kriminalista ve výslužbě, prožívající větší část roku zaslouženého odpočinku ve venkovském poklidu na staré chaloupce na Medenici, poblíž jihočeského Písku. A to by ani nebyl Beran, aby svého hrdinu nepřivedl do známé písecké restaurace U Reinerů a neposadil ho ke stolu místních štamgastů, kteří si říkají pátečníci, protože si tento den zvolili za svůj pravidelný a nedotknutelný termín setkávání. Tímto společenským sítem prochází i většina šťavnatého, živelného vyprávění o zajímavých a hlavně napínavých kriminalistických příbězích skutečně ze života. Ty jsou příhodně doplňovány zasvěcenými a nejednou tematicky naprosto nečekanými diskusními vstupy zdejšího osazenstva – kapitána Kaliny, patologa Hanzla, profesora Mourka, akademika Gotlieba, redaktora Havleny, fotografa Žofky, doktora Fleischmanna a dalších.
V úvodním vyprávění, kterým čtenáře spolehlivě nažhaví, pak Moudrý vysvětluje, jak se po odchodu do výslužby stal spolupracovníkem šaramantní, cílevědomé a evidentně schopné doktorky Šarlákové v jedné z pražských advokátních kanceláří, jejímž prostřednictvím se dostává k nevšedním kriminalistickým případům. K případům pevně zakotveným v realitě, ale nepostrádajícím ani obvyklou dávku Beranova lehkého, neubližujícího, ale výstižného sarkasmu, zemitého humoru a osvěžující jadrnosti projevu. Svou roli ve vyprávění zde sehrává i Michalův poněkud netransparentní a neustálený vztah s jeho zaměstnavatelkou, stejně jako četně využívané zkušenosti a znalosti z dlouholeté předchozí kriminalistické praxe ve státních službách.
Díky hlavní postavě Michala Moudrého a jeho společníků tak propojení tří čtenářsky úspěšných knih - Vraždy v ofsajdu, Mrazivé doteky zločinu a Když vraždí žena - působí naprosto jednoznačně souvisle, jako by byly psány s tímto záměrem. Za vyzdvižení stojí i do příběhu skvěle zapadající líčení prostředí, které autor zná důvěrmě a naprosto detailně, stejně jako do děje mistrně vpracované běžné každodenní události doby, kdy se ještě v hospodách smělo kouřit a kdy stůl pátečních štamgastů byl prostě nedotknutelný.
Hanka Hosnedlová